Nemecká firma zlepšila bezpečnosť v autách použitím technológie dotykových senzorov pre robotické ruky na Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS. Technologické transfery do automobilového priemyslu z oblasti technológie tlmiacej satelitné vibrácie zlepšili jazdu kabrioletov pri znížení ich hmotnosti. Vesmírne senzorové inovácie sa podieľajú na synchronizácii činnosti automobilových výrobných liniek.


Senzory airbagov z vesmírnych technológií

Nemecká firma zlepšila bezpečnosť v autách použitím technológie dotykových senzorov pre robotické ruky na Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS. Robotická ruka na Medzinárodnej vesmírnej stanici sa používa k prenosu veľkých konštrukčných komponentov a modulov vo vesmíre. Ovláda sa na diaľku zo stanice. Za účelom prevencie voči kolíziám ruky a vonkajšieho obalu stanice boli vyvinuté dotykové senzory, ktoré reagujú na tlak podobne ako ľudská koža.

Táto senzorová technológia, známa pod názvom Kinaeasthic Textiles alebo kinotex bola vyvinutá Kanadskou vesmírnou agentúrou a prenesená na Zem firmou Tactex Controls do aplikácií, akými sú napríklad touchpady a posteľné senzory. Možnosti kinotexu sú obrovské. V automobilovom priemysle môže byť kinotex použitý za účelom štúdia vnemov pasažierov na airbagy alebo chodcov počas zrážky s autom zameriavajúc sa na zvyšovanie bezpečnosti. Prednosť tejto vesmírnej technológie je veľmi cenená tými najdôležitejšími výrobcami áut na svete. Firma Kinotex Sensor je dodávateľom Audi, BMW a Daimler. Avšak, automobilový priemysel nie je jediným, kde môžu byť kinotexové senzory použité. Letecký priemysel má o ne záujem tiež. Firma Kinotex Sensors je zapojená v projektoch pre vylepšenie bezpečnosti posádky helikoptér pri ich páde a vyvíja u robotov senzorovú pokožku pre zaistenie bezpečnosti spolupráce robotov a ľudí.



Robotická ruka na Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS 
 

Spoločnosť NITTA vyvíja pre kontrolu starších pacientov postihnutých demenciou kinotexové senzory, ktoré sú umiestňované pod ich matrace. Tým dokážu lekári a opatrovatelia zistiť, kedy sa pacient postaví z postele, respektíve monitorovať jeho nočné aktivity.


Vesmírne technológie pre pokojnú jazdu na kabriolete

Vesmírne misie sú vysoko komplexné operácie, pretože je veľmi ťažké dostať krehkú špičkovú techniku do vesmíru bez toho aby bola poškodená. Počas štartu a aj neskôr počas letu sú satelity v rakete vystavené enormným vibráciám. Ako dokážu satelity prežiť tieto vibrácie? Francúzka firma Artec Aerospace vyvinula tlmiaci mechanizmus nazývaný SPAAD (Smart PAssive Damping Device). Princíp tejto technológie spočíva v nainštalovaní zariadenia rozptyľujúceho energiu do samotnej štruktúry (vystavenej vibráciám) bez toho, aby boli narušené statické vlastnosti tejto štruktúry. Táto technológia sa používa na Ariane 5 a bola použitá aj na viacerých satelitoch akými sú rôzne modely Intelsat a Inmarsat, Intergral a Metop.

Firma Artec vyvinula nástroj pre optimalizáciu tlmenia v iných nie-vesmírnych technológiách. Kancelária ESA programu pre technologické transfery TTPO (Technology Transfer Program Office) podporovala tento transfer smerom do automobilového priemyslu. Priemyselný sprostredkovatelia a vedenie TTPO spojili v roku 1999 technológiu SPADD s výrobcom áut DaimlerChrysler AG. Ak sa sklopí strecha kabrioletu, jeho výslednej štruktúre chýba pevnosť. To vedie k torzným vibráciám, ktoré vedú napríklad k vibráciám volantu až 10-krát silnejším v porovnaní s rovnakým modelom v normálnom prevedení. Konvenčnou cestou ako potlačiť tieto vibrácie je posilniť samotnú štruktúru auta. To ale vedie k zvýšeniu hmotnosti kabrioletu napriek tomu, že v podstate nemá normálnu strechu. Firma Artec ukázala, že použitím technológie SPADD sa dá tento problém úplne odstrániť, čo potvrdili aj nasledovné úspešné testy na reálnych modeloch.



Mercedes CLK s použitím SPADD
 

Technológia spájania sa vesmírnych lodí zlepšuje kvalitu montáže áut

Pri inštalácii veľkých častí do áut sa používajú montážne roboty nazývané manipulátory. Tie sa musia pohybovať veľmi presne, pretože už existujúce časti áut sa pomaly pri manipulátoroch pohybujú na pásoch. Ak by sa manipulátory pohybovali iba o trošku pomalšie alebo rýchlejšie, mohlo by to viesť k poškrabaniu áut respektíve aj k väčším škodám. Tradičné metódy, ktorými sa tento problém rieši, sú založené buď na umiestení manipulátora priamo na vozidlo (čo zvyšuje nepríjemný tlak na samotné vozidlo a dokonca ho môže aj poškodiť) alebo pomocou senzorov kontrolujúcich rýchlosť montáže prenášajúcich informácie priamo do manipulátora. To si zvyčajne vyžaduje komplikovaný systém prepájajúci tieto dve zariadenia.

Vesmírne technologické riešenie MDUSpace, odvodené od metód používaných pri spájaní vesmírnych lodí, dokázalo podstatne zlepšiť kvalitu a presnosť montážnych procesov áut, je ľahko inštalovateľné a znižuje náklady pre synchronizáciu procesov medzi výrobnou linkou a manipulátormi. Tento systém kombinuje kameru poskytujúcu obraz v reálnom čase a softvér rozpoznávajúci objekty, ktorý bol vyvinutý pre spájanie sa vesmírnych lodí. Táto technológia bola využívaná automatickým transportným prostriedkom ATV vyrobeným ESA, ktorý sa ako prvý dokázal automaticky pripojiť k ISS.



ATV približujúci sa k ISS (predstava) 
 

Zdroj:
www.esa.int